بزرگان تئاتر در رسانه ملی
نوبرگ NOBARG
اطلاع رسانی فرهنگی و هنری

در این نشست بر ضرورت تولید تئاترهای تلویزیونی به منظور تقویت تئاتر و معرفی استعدادهای جدید و آشنایی جامعه با قابلیت‌های این رشته مهم و موثر در تعاملات اجتماعی تاکید شد.

مهندس ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما، این نشست را گامی مهم برای تولید نمونه آثار تئاتر به‌منظور رسیدن به افق روشن عرضه تئاتر از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دانست.

وی با بیان این که اکنون تعریف تئاتر و سینما در دنیا متحول شده، گفت: ما باید ضمن حفظ و معرفی هنر نمایش سنتی، به سمت استفاده از فرصت‌های جدیدتر پیش برویم. ضرغامی، تولید تئاتر طنز را بسیار مهم دانست و افزود: ارتباط داشتن تئاتر با زندگی مردم، ساده‌نویسی در تئاتر، توجه به مخاطب انبوه و استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل استان‌ها از مواردی است که باید بیش از پیش در حوزه تئاتر به‌آن توجه‌شود.

ضرغامی با بیان این که معرفی تئاتر به مردم را وظیفه خود می‌دانیم، از همه هنرمندان این رشته خواست پیشنهادهای خود در حوزه تئاتر را به طور اجرایی ارائه دهند. وی گفت: ما فعلا کار را با محوریت یک شبکه تلویزیونی شروع کرده و مطمئن هستیم که در صورت مشارکت همه اهالی تئاتر گام‌های موثری در توسعه کمی و کیفی این هنر پایه‌ای برداشته خواهد شد.

به حمایت نیاز داریم

در ادامه این نشست، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر گفت: ما از نظر بازیگر، کارگردان و توانایی‌های انسانی در تئاتر تلویزیونی کمبودی نداریم و باید در خلق آثار تجدیدنظر صورت گیرد تا مخاطبان بیشتری را جذب کند.

راد تاکید کرد: اگر تئاتر در تلویزیون رونق پیدا کند و مردم جذب آن بشوند، می‌توان به اندیشه‌سازی تئاتر امیدوار شد. ضمن آن که برای هنرمندان این رشته ایجاد کار می‌کند.

علی نصیریان، از پیشکسوتان تئاتر نیز در این گفت‌وگو با تشکر از رئیس رسانه ملی به دلیل برپایی این نشست اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کیفیت سینما و کارهای تلویزیونی ارتقا یابد، باید به تئاتر پرداخته شود.

نصیریان افزود: این مملکت ظرفیت و استعدادهای بسیار بالایی از نظر هنری دارد، ولی متاسفانه از آنها بهره‌برداری نمی‌کنیم شما قدم پیش گذاشته‌اید، این کار شما بسیار مبارک است.

محمود عزیزی، استاد و هنرمند پیشکسوت تئاتر هم در این نشست با ابراز خوشحالی از این تصمیم رسانه ملی گفت: کم‌کاری بخش‌های متولی این هنر مردمی موجب شده است این رسالت به دوش رسانه ملی بیفتد و اگر این اتفاق رخ دهد یک قدم بزرگ در توسعه این هنر مردمی میان تمام بخش‌های جامعه و یک اتفاق تاریخی خواهد بود.

بهزاد فراهانی دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر هم گفت: تئاتر باید برای خودش مانند بخش‌های فیلم و سریال در تمام شبکه‌های تلویزیونی جایگاهی مستقل داشته باشد. نادر برهانی‌مرند هم از هنرمندان حاضر در این نشست افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند به خانواده تئاتر کمک کند، تغییر نگاه‌ها در جامعه بخصوص مسئولان حوزه فرهنگی به مقوله تئاتر است.

به گفته وی، نگاه‌های متفاوت به حوزه تئاتر باعث انزوا و گوشه‌گیری برخی گروه‌های فعال هنری در خیلی از مناطق کشور شده است. هادی مرزبان هم ضمن درخواست از مسئولان برای اعتماد و باور به هنرمندان عرصه تئاتر، خواستار توجه بیشتر به وضع معیشتی این بخش از جامعه هنری شد.

هادی مرزبان در این نشست گفت: با تولید تله‌تئاتر می‌توان تئاتر را به خانه‌ها برد تا مردم با آن آشنا شوند.

آتیلا پسیانی دیگر تئاتری حاضر در این نشست گفت: ما اکنون مشکل بازیگری داریم. به نظر من این حرکتی که شما شروع کرده‌اید، یک حرکت ایده‌آل برای افزایش سطح کیفی آثار سینمایی و تلویزیونی در جامعه است.

تسهیلات در جهت تله‌تئاتر به عنوان یک امکان آموزشی، خیلی‌ مهم است که نباید به آن بی‌توجه بود.

ستاره اسکندری هم اظهار کرد: تلویزیون می‌تواند به کمبود سالن‌ها و امکاناتی که دولت باید فکرش را می‌کرد، کمک کند، ولی تلویزیون به عنوان دارنده شبکه‌های مختلف می‌تواند کمک کند تا استعدادها دیده شود و تلویزیون به محلی برای بازیگران حرفه‌ای تبدیل شود اتفاقی که این روزها کمتر شاهد آن هستیم.

وی افزود: تله‌تئاتر راه میانه‌ای است که تلویزیون را به تئاتر وصل می‌کند؛ بویژه در شرایطی که تئاتر در کشور هنری است مهجور. تلویزیون با حمایت از این گونه هنری می‌تواند مردم را با تئاتر آشتی دهد.

امیر دژاکام هم گفت: اگر هنر تئاتر رشد کند، سینما و‌تلویزیون هم رشد می‌کند. به گفته وی، یکی از عمده‌ترین دلایل افت فیلم‌ها روی پرده‌های سینما و سریال‌های تلویزیونی، ضعف بازیگرانی است که بدون طی مسیر صحنه تئاتر به این اثار راه یافته‌اند.

میکائیل شهرستانی با اشاره به وضع تئاتر در کشور گفت: تماشاگران تئاتر در کشور ما محدودند، بهترین تئاترها را ده‌ هزار نفر بیشتر نمی‌بینند اما اگر تله‌تئاتر آن را بسازیم میلیون‌ها نفر می‌توانند آن را ببینند و از آن لذت ببرند.

ژاله صامتی درخصوص این نشست گفت: جلسه خوبی بود و امیدوارم پس از این نشست اتفاق خوبی برای تئاتر و تئاتر تلویزیونی بیفتد.

حسین مسافرآستانه هم در پایان گفت: امیدوارم حاصل این نشست را بویژه در حوزه نظری تئاتر ببینیم و شاهد تشکیل دوباره این جلسات باشیم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 22 آذر 1395برچسب:تئاتر, بزرگان تئاتر,
ارسال توسط س.م S.M
آخرین مطالب